Kajian: Peningkatan permintaan makanan yang mudah rosak mendorong pertumbuhan di pasaran IQF

26 November 2018
KATA KUNCI teknologi pembekuan / buah beku / trend buah beku / buah dan sayur beku / sayur beku / tren sayur beku / sejuk beku secara individu / Pasar dan Pasaran

Pertumbuhan pasaran juga didorong oleh permintaan pengguna yang semakin meningkat untuk produk makanan yang mudah rosak, makanan keselesaan dan penggunaan buah-buahan dan sayur-sayuran bukan bermusim yang tinggi.

Pasaran pembekuan cepat individu global (IQF) bernilai $ 14.77 bilion pada 2016, dan diproyeksikan mencapai $ 20.82 bilion pada tahun 2022, dengan CAGR 5.9% dalam tempoh ramalan, menurut laporan yang diterbitkan oleh MarketsandMarkets, New York.

Peningkatan penggunaan buah-buahan dan sayur-sayuran kering beku dan penggunaan IQF dalam produk makanan lain adalah dua faktor utama yang memberi peluang pertumbuhan kepada pelbagai pelaku pasaran di wilayah seperti Amerika Utara dan Eropah.

Pertumbuhan pasaran juga didorong oleh permintaan pengguna yang semakin meningkat untuk produk makanan yang mudah rosak, makanan keselesaan dan penggunaan buah-buahan dan sayur-sayuran bukan bermusim yang tinggi. Oleh kerana permintaan yang semakin meningkat untuk produk makanan seperti itu, pengeluar fokus untuk mendirikan kilang IQF di lokasi yang berlainan dan memanfaatkan peluang ketika terdapat permintaan yang tinggi untuk produk selama musim.

134474528

Namun, tantangan utama yang dihadapi oleh pengeluar adalah keperluan modal yang tinggi pada tahap awal pemasangan serta peraturan pemerintah yang berkaitan dengan pelepasan gas rumah kaca oleh pengeluar makanan.

Segmen kriogenik diunjurkan tumbuh pada kadar yang lebih tinggi

Pembekuan kriogenik paling sering digunakan untuk produk IQF, seperti kepak ayam individu, kacang polong beku atau makanan lain yang dibungkus pukal di mana penting untuk mengekalkan kepingan individu.

Pembeku kriogenik mengurangkan suhu melalui penggunaan langsung nitrogen cair atau karbon dioksida dalam kandang yang mengandungi produk makanan. Pada masa ini, teknologi kriogenik menawarkan beberapa kelebihan, tetapi memerlukan sejumlah besar penyejuk. Ia juga lebih disukai di mana ruang terhad atau sebagai kaedah kos rendah untuk mendapatkan produk baru ke pasaran dengan cepat.

Meningkatkan permintaan untuk buah-buahan & sayur-sayuran IQF

135489427

Meningkatkan kesedaran di kalangan pengguna mengenai manfaat kesihatan buah-buahan dan sayur-sayuran telah mendorong permintaan untuk produk potongan segar dan beku di pasaran global. Teknologi baru memberikan pemprosesan dan ketepatan suhu yang lebih pantas, serta faedah kebersihan.

Sebenarnya, pasaran baru muncul seperti Rusia, India dan negara-negara Amerika Latin berpotensi besar untuk buah-buahan dan sayur-sayuran beku kerana kadar penggunaan yang lebih rendah.

Pertumbuhan peralatan pembekuan makanan didorong oleh peningkatan permintaan untuk produk sejuk beku seperti roti, buah-buahan, daging dan makanan laut.

Pasaran baru muncul adalah sempadan pertumbuhan baru

Di rantau Asia Pasifik, China dan India diproyeksikan menjadi pasar berkembang paling cepat. Wilayah ini menguasai 21.1% pasaran IQF global untuk sayur-sayuran buah-buahan. Pertumbuhan permintaan di pasar ini disebabkan oleh urbanisasi yang pesat, peningkatan populasi kelas menengah dan pendapatan pengguna per kapita yang tinggi. Peningkatan pendapatan pengguna telah menyebabkan peningkatan perbelanjaan pengguna untuk produk makanan sejuk beku. Permintaan pengguna untuk makanan sejuk dan sejuk beku semakin meningkat dan menjadi popular di kalangan generasi muda di negara-negara berkembang.


Masa pengeposan: 13 Mei-2021